سفارش تبلیغ
صبا ویژن



فرهنگی اجتماعی - مردم داری

   

 

20 روش برای ارتباط بهتر

 

 در بزرگراه های پرترافیک مجازی

 

یکی از اهداف ضمنی ما از حضور در فضاهای مجازی و اینترنتی ، برقراری ارتباط و تعامل با دیگران است. ارتباط با دیگران ، یکی از نیازهای ما در زندگی اجتماعی است که در عصر حاضر که آن را عصر ارتباطات لقب داده اند، شیوه های جدیدتری یافته است.

برقراری ارتباط  ، در زندگی اجتماعی ما نقش مهمی ایفا می کند، به نحوی که توانایی در برقراری ارتباط، یکی از مهم ترین رموز موفقیت انسان شمرده می شود.

ما در جهان مجازی نیز که شاید بتوان آن را بزرگراه پرترافیک ارتباطات نامید، از این قاعده مستثنی نیستیم و امروزه آن چنان در انبوهی از ارتباطات قرار می گیریم که کمتر فرصت می یابیم به بهترین راههای ممکن برای برقراری ارتباط بیندیشیم !

در این مجال سعی می کنم به طور فشرده به نکاتی اشاره کنم که می تواند ما را در برقراری ارتباطات موثرتر یاری رساند.

 

1- به نیازهای دیگران توجه کنید

به این موضوع بیندیشید که دیگران نیز در فرایند ارتباطاتشان به دنبال تامین نیازشان هستند. سعی کنید با کنجکاوی ، نیازهای دیگران را شناسایی کنید و چنانچه توانایی تامین آن نیاز را دارید، نیاز دیگران را برآورده سازید.

 

2- به ارزشهای دیگران احترام بگذارید

در جریان ارتباط با دیگران ، یکی از اصول مهم این است که هر فردی برای خود ارزش هایی دارد که حاضر نیست به سادگی از آن چشم بپوشد، دقت داشته باشید که دیگران برای چه چیزهایی ارزش قائلند.

 

3- اعتماد ایجاد کنید

دیگران تا زمانی که به شما اعتماد نکنند، به راحتی با شما ارتباط برقرار نمی کنند، پس چون اعتمادسازی شرط نخست هر ارتباطی است، سعی کنید با سخنان، اعمال و رفتار و موضع گیری های خود ، در افراد اعتماد ایجاد کنید.

باید دانست اعتماد زمانی ایجاد می شود که شما در مواجهه با موضوعی واحد رفتاری مشخص از خود بروز دهید و پیش بینی رفتارتان برای دیگران امکان پذیر شود.

 

4- شنونده ی خوبی باشید

سعی نکنید در جریان ارتباط با دیگران ، فقط شما گوینده باشید، بلکه به دیگران نیز فرصت صحبت کردن راجع به خودشان را بدهید و نشان بدهید که شنونده ی فعال و خوبی هستید. در این صورت است که می توانید بر دیگران تاثیر بگذارید.

 

5- برای انتقاد ، از تحسین شروع کنید

انتقاد، سریع ترین راه برای تخریب یک فرایند ارتباطی با دیگران است. ملامت کردن و سرزنش کردن دیگران مخرب و ویرانگر است و آنان را به خشم می آورد. اما به هر حال برخی اوقات ناگزیر باید انتقاد کنید ، اگر چنین است ، سعی کنید با تحسین شروع کنید، البته این تحسین باید خالصانه باشد و نه از روی چاپلوسی و تملق، چرا که تحسین ، می تواند انتقاد را دلپذیر سازد. سپس به گوشزد کردن اکتفا کنید و اگر خود قبلا دارای مشکل مشابهی بودید، به آن اعتراف کنید.

 

6- با مخاطبان ، همدلی کنید

همدلی کردن با دیگران، یکی از موثرترین روشها برای گشودن راههای ارتباطی با آنان است. بنابر این پیش از آن که به سایر جنبه های ارتباط بپردازید، تلاش کنید تا با همدلی با مخاطبانتان ، راه ایجاد صمیمیت با آنان را بیابید و گاهی خود را به جای آنان بگذارید. برای این کار شایسته است در جستجوی زمینه های مشترک و مشابه باشید، اهداف، نیازها و نگرانی ها را از نظر دیگران ببینیم و شرایط آنان را درک کنیم.

 

7- در به کار بردن واژه ها دقت کنید

هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می کنید ، در به کار بردن واژه ها و کلمات ، دقت داشته باشید. واژه ها و کلماتی که به کار می برید ، بیانگر شخصیت، تفکر و اندیشه ی شماست، بنابر این دقت کنید تا این واژه ها و کلمات، صریح، کوتاه، دقیق، صحیح، مؤدبانه و پرمحتوا باشد.

 

 

8- ویژگی های مخاطب را از یاد نبرید

در برقراری ارتباط با دیگران ، توجه به ویژگی های آنان می تواند ما را در دستیابی به اهدافمان از ارتباط کمک کند. لذا هیچگاه ویژگی های مخاطب را از یاد نبرید.

تفاوت های زن و مرد را در ارتباط جدی بگیرید. با توجه به شخصیت افراد در سنین مختلف کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی، رفتار و کلام خود را تنظیم کنید و به قالبهای ذهنی افراد توجه کنید.

 

9- آرام و خونسرد باشید و نیروی مثبت منتقل کنید

آرام باشید و بگذارید دیگران نیز در هنگام برقراری ارتباط با شما، احساس آرامش و راحتی کنند. سعی کنید فضایی را ایجاد نکنید که مرتبط با شما بودن را مشکل کند. هیچ کسی دوست ندارد با کسی که ناراحت و معذب است ، ارتباط داشته باشد.

سعی کنید خونسرد باشید و اجازه ندهید چیزهای کوچک و ناچیز ، شما را آزار دهد و تلاش کنید با گسترش نیروی معنوی در خود، آن را به دیگران هم منتقل کنید، با هر کسی که روبرو می شوید، این نیروی مثبت را با او شریک شوید.

 

10- صریح و صادق باشید

شفاف نبودن کلام، بسیاری از اوقات ، موجب بروز سوء تفاهم در ارتباط با دیگران می شود. برای برقراری یک ارتباط خوب و موثر باید با دیگران صریح، صادق و صمیمی باشیم و از بیان هرگونه کلامی که ابهام دارد و از شفافیت لازم برخوردار نیست ، اجتناب کنیم.

بدیهی است چنانچه ارتباط ما شفاف و صریح نباشد، دیگران را به اتکا به حدس و گمان و سوء تفاهم وادار می کنیم.

 

11- موقعیت شناس باشیم

باید این موضوع مهم را بدانیم که طرح چه سخن و کلامی در چه موقعیت زمانی یا مکانی، مناسب یا نامناسب است، چه هنگامی شوخی کنیم و چه وقت جدی باشیم، سعی کنیم حد اعتدال را در این زمینه رعایت کنیم.

 

12- به بازخوردها توجه کنید

در هنگام برقراری ارتباط ، توجه به عکس العمل های دیگران و بازخوردهایی که به وجود می آید، می تواند شما را نسبت به کاستی های ارتباطات و نقاط قوتتان و همچنین اختلال ها یا نویزهای فرایند ارتباط آگاه سازد.

 

13- به ارتباطات اینترنتی بسنده نکنید

هنوز بهترین نوع ارتباط ، ارتباط رو در رو یا چهره به چهره  است، بنابر این به ارتباطات از طریق وب سایت، وبلاگ و ایمیل بسنده نکنید و از هر فرصت ممکن برای برقراری ارتباط تلفنی یا رو در رو بهره بجویید.

 

14- راه نظر دادن دیگران را باز بگذارید

وجود امکان ارائه ی نظر برای بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ شما ، زمینه ی برقراری ارتباط دیگران با شما را فراهم می سازد و با دوسویه شدن ارتباطات ، فرایند ارتباط شما با دیگران از موقعیت بهتری برخوردار خواهد شد. بنابراین راه ارتباط دیگران و ارائه ی نظر آنان را در جایگاه اینترنتی خود باز بگذارید.

 

15- در تالارهای گفت و گو مشارکت کنید

بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران ، شناخت و آگاهی نسبت به اطلاعات، دانش، آگاهی ها، نیازها و علاقه مندی های آنان است و این مهم در تالارهای گفت و گو بهتر محقق می شود.

پس سعی کنید با حضور منظم در تالارهای گفت و گو ، پیرامون موضوع های مورد علاقه اتان گفت و گو و مشارکت کنید.

شرکت در مباحث این تالارها ، مطرح کردن پرسش از دیگران و پاسخ به پرسش های دیگران، می تواند ضمن ایجاد رابطه ای توآم با اعتماد با سایر افراد ، زمینه ی تآثیرگذاری بیشتر ارتباط شما را فراهم سازد، به شرط آن که به قوانین و مقررات این تالارها احترام بگذارید ، انعطاف پذیر باشید و از ارسال هرزنامه برای دیگران خودداری کنید.

 

16- از امکان پیوندها (لینکها) به خوبی استفاده کنید

امکان تبادل و برقراری لینک یا پیوند سایت ها و وبلاگها در سایت یا وبلاگ خود را جدی بگیرید. تبادل لینک در فضای مجازی نوعی ابزار موثر برای تحکیم ارتباط و تعامل هدفمند است ، در واقع لینکها پل ارتباطی شما و همفکرانتان با  مخاطبانتان در فضای مجازی صفحات وب است.

با این کار بازدیدکنندگان از وب سایت یا وبلاگ شما قادر می توانند با وب سایت ها یا وبلاگهای مورد نظر شما ارتباط برقرار کنند.  لذا سعی کنید در انتخاب پیوندهای مورد نظر خود دقت بعمل آورید تا مجموعه ی مناسبی از مجاری و مسیرهای ارتباطی و پایگاههای اطلاعاتی را برای خود و مخاطبانتان فراهم کنید. بدین ترتیب ارتباط شما می تواند ضمن هدفمندتر شدن سمت و سوی مورد نظر شما را بیابد و از عمق بیشتری برخوردار شود.

برای این منظور با مدیران سایت ها و وبلاگ های مختلف برای جلب نظر ایشان جهت تبادل لینک از طریق ایمیل یا تلفن وارد مذاکره شوید. فراموش نکنید لینکهایی را در جایگاه اینترنتی خود قرار دهید که مطمئن هستید برای مخاطبان شما جالب توجه هستند.

 

17- ساختار جایگاه اینترنتی خود را قابل دستیابی کنید

یکی از راههای مهم برقراری ارتباط  دیگران ، جستجوی موضوع ها یا واژه های مورد نظر  از طریق موتورهای جستجو است. با بهینه سازی ساختار جایگاه اینترنتی خود احتمال دسترسی دیگران و برقراری ارتباط با خودتان را افزایش دهید.
برای این کار شما باید کدها و ساختار جایگاه اینترنتی خود را برای بالا بردن احتمال حضور در نتایج جستجو اصلاح کنید.  پروسه ی بهینه سازی سایت، کمک می کند محتوای یک سایت ساده تر، راحت تر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
 بهینه سازی ساختار جایگاه اینترنتی، اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود  و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده می گیرد.
شما با  انتخاب کلمات کلیدی،  بررسی وضعیت فعلی سایت ، معرفی سایت به موتورهای جستجوگرو تحلیل آمار سایت، می توانید راههای برقراری ارتباط موثرتر و مناسب تر با مخاطبانتان را بسنجید و انتخاب کنید.

 

18- نشانی جایگاه اینترنتی خود را معرفی کنید

در هنگام نگارش مقاله، یا تولید هرگونه محتوا و مکاتبه با دیگران از طرق مختلف از جمله ارسال ایمیل یا ارسال اس.ام.اس یا ... نشانی دقیق وبلاگ یا وب سایت خود را در پایان درج کنید. با این کار مخاطب شما در صورت تمایل می تواند با شما ارتباط برقرار سازد.

 

19- برای مخاطبانتان خبرنامه بفرستید

برخی از افراد ممکن است نشانی اینترنتی یا وبلاگ شما را فراموش کرده باشند و یا فرصت بازدید از وبلاگ ها و وب سایت های متعدد را نداشته باشند، اما حتما روزانه سری به ایمیل خود می زنند. سعی کنید فهرستی از ایمیل های مخاطبانتان را داشته باشید و برای آنان خبرنامه های الکترونیکی ارسال کنید.

امروزه در بسیاری از وبلاگها این امکان وجود دارد تا مخاطبان در صورت تمایل با درج و افزودن ایمیل خود در قسمت خبرنامه، مشترک مطالب مندرج شما در وبلاگ مورد نظر خود شوند.

با ارائه ی این امکان در جایگاه اینترنتی خود ، به محض به روز رسانی وبلاگ یا وب سایت، به صورت خودکار، ایمیلی حاوی عنوان مطلب شما و خبر به روزرسانی وبلاگتان برای مشترکان خبرنامه ارسال می شود. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید.

 

20- حجم صفحات وب خود را کنترل کنید

امروزه دیگران فرصت محدودی برای بازدید از صفحات وب دارند، بنابر این شما باید ضمن ایجاد جذابیت های بصری و محتوایی در وبلاگ یا وب سایت خود، با پرهیز از طولانی کردن صفحات و خودداری از بکاربردن کدها و ویژگی هایی که منجر به طولانی شدن زمان باز شدن صفحات شود، به وقت بازدیدکنندگان احترام بگذارید و حوصله ی دیگران را سر نبرید چرا که در صورتی که این موضوع مهم را رعایت نکنید ارتباط با مخاطب خود را از دست داده اید.

نویسنده » محمد امامی » ساعت 10:25 صبح روز دوشنبه 85 تیر 19

با سلام

عکسهای تماشاگران ویژه ی جام جهانی را ببینید و بگویید این عکسها با ما چه می گویند ؟!

 























































































































نویسنده » محمد امامی » ساعت 8:23 عصر روز شنبه 85 خرداد 27